čtvrtek 19. ledna 2017

MOJE CESTA K ASHTANGA JÓZE

Někdy před dvěma lety jsem začala mít pocit, že mi Bikram jóga přestává stačit. Ačkoliv jí mám strašně ráda a nic mi nevyčistí hlavu tak jako 90 minut strávených v hot roomu, tak i přesto mi něco chybělo. Možná mi chyběla určitá spiritualita.






Shodou okolností jsem se v té době od známé doslechla o ashtanga józe. Začala jsem si o ní zjišťovat víc a zjistila, že to je přesně to co hledám. Dynamická jóga, která se cvičí v rytmu dechu, zpívají se mantry a na konci lekce nechybí meditace. Trochu jsem se bála, že u nás ve městě nebudu mít možnost ashtangu cvičit. Ačkoliv to není úplně malé město, tak nabídka jógových lekcí je mizivá. Ale štěstí mi přálo a já objevila krásné jógové studio Think yoga, kde nabízí nespočet různých kurzů. Protože jsou všechny lekce koncipovány do tříměsíčních kurzů, tak jsem si na ten svůj musela chvíli počkat. Ale stálo to za to.




Kurz vedla sympatická učitelka Ivana, která mě hned zaujala svým mladistvým vzhledem, krásně vysportovaným tělem a hlavně pozitivní energií, kterou kolem sebe šířila. Na začátku lekce nás v krátkosti s ashtangou seznámila a všech se zeptala na jejich jógové zkušenosti. Většina přítomných s jógou začínala, jen dvě z nás se už józe pár let věnovaly. Jediné co mě trochu překvapilo, tak byla antipatie naší učitelky vůči bikram józe, ale vlastně jsem se s tím nesetkala poprvé. Pro spoustu jogínů je bikram jóga příliš komerční, ačkoliv v dnešní době už spoustu studií nabízí kromě lekcí tradiční jógy i hot jógu.




Protože to byl kurz pro začátečníky, tak první lekce probíhaly v pomalejším tempu. Začali jsme tradiční mantrou Óm, kterou provázely počáteční rozpaky. Většině z nás to přišlo zvláštní a úsměvné, ale postupem času jsme si zvykli a cítili se přirozeněji. Následující pozdravy slunci jsme si velmi rychle osvojili a už na druhé lekci je cvičili samostatně v rytmu vlastního dechu. Další navazující asány s námi opět cvičila Ivana, všechno nám hezky vysvětlovala a opravovala naše chyby. Ačkoliv jsem byla v té době v poměrně dobré formě, tak jsem se při cvičení hezky zapotila, což jsem vůbec nečekala. Dlouho jsem cvičila powerjógu, ale nepřišla mi tolik náročná jako ashtanga. Takže plusové body pro ashtangu. Je na místě zmínit, že ashtanga je systém plynulých asán, které se cvičí v pevně daném pořadí, ale na našem začátečnickém kurzu jsme některé náročnější pozice vynechávali a přidávali je postupně.




I kvůli náročnosti některých pozic je nedostačující ashtangu cvičit jednou týdně na kurzu. Většina zdrojů uvádí, že ideální je cvičit šestkrát týdně. Nebudu vám tu nic nalhávat, ale šestkrát týdně opravdu necvičím. Vlastně jsem po obsolvování tohoto kurzu ashtangu úplně vypustila a vrátila se zpět k milované bikram. Původně jsem chtěla chodit hned po skončení na lekce pro pokročilé, ale bohužel mi moc nevyhovuje koncept tříměsíčních kurzů. Jakmile mám být někde přesně ve stanovený den i hodinu, tak mi do toho něco neustále leze. Nejraději mám, když si můžu vybrat který den v týdnu a v kterou hodinu jít cvičit.




Jak možná víte, tak už od začátku podzimu na bikram jógu téměř nechodím, tak jsem se alespoň vrátila k ashtanze a domácí praxi. Ráda bych si osvojila a vypilovala většinu asán z první série a pokud mi to vyjde, tak se od dubna zase přihlásím na kurz. Nejsem moc velký fanda cvičení doma, hlavně kvůli lenosti, ale také si myslím, že přítomnost učitele je pro jogína velmi důležitá. Nejen že učitel opravuje vaše chyby, které nevidíte, ale také vám může pomoci dostat se v určitých pozicích do větší hloubky.




Takže já jdu roztáhnout svojí podložku a pilovat pozici vrány, která mi nedá spát. Jdete se mnou?

V příštím článku vám ashtangu přiblížím ještě o něco víc.

Namaste, Monika

Zdroj obrázků: www.pinterest.com

3 komentáře:

  1. Ahoj, taky jsem se po delší době vrátila k Ashtanze, právě z důvodů, že mi chyběla ta relaxace a uvolnění mysli, na které při bikram pro mě není prostor, protože jsem ráda, že jsem ráda a mnohdy vyhlížím konec hodiny. A tak jsem začala s 3-měsíční mysore (ranní lekce mi vyhovují víc, odpoledne se málo kdy dokopu a nerada cvičím najedená po celém dni) a musím Ti doporučit Davida - opravdu moc příjemný lektor, na první pohled bych na něj jógu netipla. Zatím jsem s ním absolvovala 3 hodiny a super, jednu jsem dokonce byla jen sama, takže v podstatě soukromá hodina a opravdu mi moc pomáhá, nejen se cvičením, ale i celkově řešíme držení těla, moje špatné pohybové návyky, apod.
    Držím palce, ať tě to zase chytne! Peťa

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Peťo, děkuji za krásný komentář. Na mysore se zatím nechystám, nemám sestavu pořádně zažitou a ve vedené lekci se cítím líp. Ale do budoucna bych určitě chtěla na mysore chodit, i když ráno se mi necvičí moc dobře, ale celý den je pak mnohem lepší :-)

      Vymazat
    2. Ahoj, s tímto lektorem to klasický mysore není. Hodinu vede, pozdravy A a B si uděláme sami a potom nás obchází, upravuje nás v pozicích, když nevím, poradí, v hlavě mám zatím jen tu stojnou sérii a někdy se zaseknu, ale vůbec nevadí. Je to taková na pohodu lekce. Baví mě to :) tak třeba se tam někdy potkáme :) měj pěknou neděli. Peťa

      Vymazat